Af
Kilde: Jihad Watch, 8. december 2017
Udgivet på myIslam.dk: 17. december 2017
Muslimsk mønt med et menorah-symbol. (Foto: ASSAF AVRAHAM)
Dette støtter det argument, jeg præsenterede i min bog, Did Muhammad Exist?, at islam ikke blev præsenteret for verden i fuld færdig form af en mand ved navn Muhammed, men først begyndte at dukke op årtier efter den traditionelle dato for Muhammeds død og er en sammensmeltning af materiale fra flere kilder, primært jødedom og kristendom. I årtier i det 7. århundrede befandt den sig i en ufuldstændig form med hensyn til doktrin - selv mens arabiske hære erobrede store områder i Mellemøsten og Nordafrika. I den periode blev offentlige bygninger påført indhuggede kors, og mønter bar også kors, sammen med, som vi nu ser, menoraher. Islam blev stykket sammen af forskellige elementer for at skabe en religion, der kunne forene det nye arabiske imperium. Den nye trosbekendelse var krigerisk og ekspansionistisk, fordi den blev udformet af krigere og for krigere.
"Arkæologer opdager menorah på mønter fra den tidlige islamiske periode," af Daniel K. Eisenbud, Jerusalem Post, 6. december 2017:
Forskere opdagede for nylig, at menoraher blev meget brugt til at udsmykke muslimske mønter og kar i den tidlige islamiske periode for 1.300 år siden.
Historiske levn påført det jødiske symbol, der dateres til umayyade-dynastiet i det 7. til 8. århundrede, er fundet på forskellige arkæologiske steder i Israel og bliver nu udstillet for offentligheden.
Sidste år udstillede arkæologerne Assaf Avraham fra Bar-Ilan Universitetet og Peretz Reuven fra Det Hebræiske Universitet i Jerusalem en tidlig islamisk indskrift, der omtalte Klippehelligdommen [også kaldet Klippemoskeen, o.a.] som "Beit al-Maqdis".
Jødisk-muslimske påvirkninger i islams tidlige dage
Ifølge forskere indebærer "Nuba-indskriften" som den kaldes, at muslimer i islams tidlige dage opfattede helligdommen som en islamisk version af Salomos Tempel.
Nu udstiller forskere yderligere fund i Israel, der giver bevis for jødiske påvirkninger i islams tidlige dage.
"Det jødiske symbol, som muslimerne brugte, var menorahen (den syvarmede lysestage af guld fra Templet), der optrådte på flere mønter og andre tidlige islamiske artefakter," sagde Avraham onsdag.
"Menorah-mønterne bærer på den ene side shahadaen på arabisk: 'Der er ingen anden gud end Allah,' med menorahen i midten af mønten. Den anden side bærer indskriften: 'Muhammed er Allahs budbringer.'"
Foruden mønterne præsenterer arkæologerne adskillige keramik- og blykar fra den tidlige islamiske periode, der også udnyttede menorah-symbolet i deres design.
"De er dateret til de tidlige dage af det islamiske kalifat og blev brugt af muslimer", siger Avraham og bemærker, at fundene har stor betydning for forståelsen af islams historie.
"Vi håber, at mange muslimer vil blive præsenteret for denne viden, som er en del af deres egen religiøse og kulturelle arv," fortsatte han.
"Vi har startet et informationsprojekt, hvis mål er at præsentere disse oplysninger for verden og især for muslimer. Vi håber, at denne præsentation vil fremme en uddannet dialog mellem jøder og muslimer.
Robert Spencer er direktør for Jihad Watch og forfatter til de to New York Times bestsellere The Politically Incorrect Guide to Islam (and the Crusades) og The Truth About Muhammad. Hans seneste bog, Not Peace but a Sword: The Great Chasm Between Christianity and Islam, er nu tilgængelig.
Oversættelse: Bombadillo