Islamiske fatwaer om 'voksen-amning' vender tilbage
Af Raymond Ibrahim
Oversættelse af: Islamic 'Adult Breastfeeding' Fatwas Return
Kilde: RaymondIbrahim.com, 12. april 2012
Udgivet på myIslam.dk : 2. juli 2013

Tilbage i maj 2007 udstedte dr. Izzat Atiya, leder af Al Azhar Universitets Hadith-institut, en fatwa, eller et islamisk juridisk dekret, der sagde, at kvindelige ansatte skulle "amme" deres mandlige kolleger, så de kunne arbejde i hinandens selskab. Ifølge BBC:

Han sagde, at hvis en kvinde ammede en mandlig kollega "direkte fra sit bryst" mindst fem gange, ville de etablere et familiebånd og dermed have lov til at være alene sammen på arbejde. "Amning af en voksen sætter en stopper for problemet med det private møde, og forbyder ikke ægteskab," bestemte han. "En kvinde på arbejde kan tage sit slør af og vise sit hår for en person, hun har ammet."

En af mange satiriske tegninger, der dukkede op i Egypten som reaktion på fatwaerne om "voksen-amning". Manden siger: "Jeg har nogle småkager og er her kun for at amme til morgenmad."

Atiya baserede sin fatwa på en hadith – en dokumenteret udtalelse eller handling af islams profet Muhammed og efterfølgende en af sharia-lovens retskilder. Mange egyptere protesterede naturligvis mod dette dekret - hadith eller ej - selvom ingen rigtig kunne demonstrere, hvordan det var uislamisk; for fatwaen levede op til kravene i islamisk ret. Alligevel, på grund af protesterne - ikke mange egyptiske kvinder var ivrige efter at "amme" deres mandlige kolleger - blev fatwaen trukket tilbage, og det var så det.

Men fordi den aldrig for alvor blev gendrevet, blev den ved med at vende tilbage.

For eksempel tre år senere i 2010, udstedte en højtstående saudisk sheik, Abdul Mohsin al-Abaican, en fatwa, der bekræftede, at "kvinder kan give deres mælk til mænd for at etablere en grad af moderlig relation og derved komme udenom et strengt religiøst forbud mod omgang mellem ubeslægtede mænd og kvinder". Men i modsætning til Atiyas fatwa, skal "manden (...) indtage mælken, men ikke direkte fra kvindens bryst. Han skal drikke den [fra et bæger], og bliver så en slægtning til familien, et faktum, der gør det muligt for ham at komme i kontakt med kvinderne uden at bryde islams regler om blanding af kønnene."

Nu er der kommet en artikel med titlen "Kuwaitiske aktivister: Amning af ægtemand fra hustru ikke forbudt", offentliggjort tidligere denne måned [April 2012] af Arabic RT (se også Garaa News), der indledes med at meddele: "Fatwaen om voksen-amning er endnu engang vendt tilbage i rampelyset, efter at kuwaitiske islamiske aktivister støttede voksen-amningsfatwaen, udstedt af den egyptiske salafist, sheik Jamal al-Murakbi [ikke den samme som sheik Atiya fra Al Azhar]. I denne omgang har kuwaiterne undersøgt fatwaen om voksen-amning i forbindelse med forholdet mellem en mand og hans kone."

Mens de kuwaitiske sheiker alle i det væsentlige er enige om, at denne aktivitet ikke er strengt forbudt ifølge sharia - kun "misbilliget" (bogstaveligt makruh) - er de uenige om detaljerne:

  • Sheik Nazim Misbahi, leder af Fatwa-komiteen i Samfundet til Fornyelse af den Islamiske Arv i Kuwait, støtter dekretet og er enig i, at "det ikke er forbudt [haram] for en mand at amme fra sin kone."

  • Sheik Bassam al-Shatti, en sharia-professor, præciserer: "Hvis manden bevidst suger for at få mælk fra sin kones bryst, er dette forbudt; men hvis det sker utilsigtet under forspillet med sin kone, så er der ikke noget problem - selvom det er misbilliget i henhold til de fire skoler" af sharia.

  • Sheik Sad al-Anzi understregede, at "hvis manden, når han er intim med sin kone, sutter på hendes brystvorter, er det ikke noget - kan betragtes som forspil; men hvis mælken kommer ind i munden, bør han spytte den ud - også selvom den kommer ned i maven", dvs. kaste op.

Overvej et øjeblik betydningen af disse islamiske forordninger: Om kvinder, der skal "amme" deres kolleger (egyptisk fatwa, 2007); om mænd, der skal drikke kvindeligt brystmælk fra et bæger (saudisk fatwa, 2010); eller om de kuwaitiske bagateller i forbindelse med sovekammer-forspil - alle disse fatwaer er påmindelser om sharia-lovens uundgåelige krav. Mens disse sheiker tilbyder fortolkninger under forskellige omstændigheder angående "voksen-amning," er de alle låst fast af den islamiske profets ord.

Dette er præcis grunden til - trods alle påstande om, at islam konstant bliver "misforstået" af terrorister eller af "islamofobe" - at det faktisk er ganske let at finde ud af, hvad islam befaler og forbyder: Undersøg, sammen med Koranen, hvad profeten har sagt i de kanoniske hadither.

Det er ikke noget tilfælde, at de ovennævnte kuwaitere, som sheik Misbahi, var medlemmer af den delegation, der for nylig besøgte Saudi-Arabiens stormufti for at spørge ham om islams holdning til kirker på Den Arabiske Halvø: Den samme kilde, som tvang stormuftien at erklære, at alle kirker skal destrueres, er den samme kilde, som taler for "voksen-amning": Muhammed og hans lære. Det hele er faktisk ganske ligetil.




Raymond Ibrahim, specialist i Mellemøsten og islam, er en Shillman Fellow ved David Horowitz Freedom Center og en Associate Fellow ved Middle East Forum.
Hans skrifter publiceres over hele verden og han er bedst kendt for The Al Qaeda Reader (Doubleday, 2007).
Han gæsteforelæser på universiteter, herunder National Defense Intelligence College; giver briefinger til statslige organer, såsom U.S. Strategic Command og Defense Intelligence Agency; og giver ekspertudsagn i islam-relaterede retssager.
Han har også vidnet for Kongressen om de begrebsmæssige fejl, der dominerer den amerikanske debat om islam og om den forværrede situation for Egyptens kristne koptere.
Blandt andre medier, har han optrådt på MSNBC, Fox News, C-SPAN, PBS, Reuters, Al-Jazeera, CBN og NPR.

Han er desuden forfatter til: Crucified Again: Exposing Islam's New War on Christians
og den nyeste bog: Sword and Scimitar, Fourteen Centuries of War between Islam and the West.

(Denne korte biografi er hovedsagelig taget fra Ibrahims egen hjemmeside: RaymondIbrahim.com)




Oversættelse: Bombadillo